Werken aan je Employer branding (oftewel je werkgeversmerk) is een bepalende factor geworden in het aantrekken en behouden van talent voor je organisatie. Niet gek dat veel organisaties in de huidige arbeidsmarkt ervoor kiezen hier stevig op in te zetten. Maar met enkel een strakke website of een hippe uitstraling op een beurs ben je er niet. Uiteindelijk zal je werkgeversmerk diep geïntegreerd moeten worden in je volledige recruitment proces. Hoe pak je dat aan?
Uit onze ervaring blijkt dat employer branding pas echt voor je organisatie gaat werken, wanneer deze de leidraad vormt in alle communicatie en touchpoints met de kandidaat. Denk aan het voorstellen van de organisatie in het eerste (vaak digitale) contact, de persoonlijke verhalen van de gesprekspartners in de gespreksronde(s) en zelfs het gevoel dat ontstaat tijdens de onboarding. Dit vergt inleving in de kandidaat, goede voorbereiding, een strak overzichtelijk proces en effectieve onderlinge samenwerking. Maar met een consistente verhaallijn in woord en daad, over wie de organisatie is, ben je onderscheidend voor kandidaten en behoud je ze uiteindelijk langer voor de organisatie. Meer dan de moeite waard dus.
Als de beleving van de kandidaat van het recruitment proces overeenkomt met de merkbeleving, komt de kracht van employer branding pas echt tot zijn recht.
Naast wat er geschreven of gezegd wordt over de organisatie, is misschien nog zelfs belangrijker dat het recruitment proces zelf de identiteit ademt. Dit proces is namelijk de eerste keer dat de kandidaat de identiteit van de organisatie echt beleeft. Hierbij kan je denken aan hoeveel stappen en gesprekken het proces kent, de doorlooptijden, de mate van regie die de kandidaat zelf heeft, wanneer er wat wordt gevraagd en via welk medium dit gevraagd wordt, etc. Als de boodschap van de organisatie overeenkomt met de beleving van het proces, komt de krachtvan employer branding pas echt tot zijn recht.
Wij zien bij onze klanten en door eigen marktonderzoek dat er veel aandacht wordt gegeven aan de employer branding zelf, maar dat er in de doorleving van de identiteit in het traditionele recruitment proces nog volop kansen liggen. Alle reden om ook het proces dus nog eens goed onder de loep te nemen!